Slapen bij de boer. - Reisverslag uit Trente, Italië van Joop en Marijke - WaarBenJij.nu Slapen bij de boer. - Reisverslag uit Trente, Italië van Joop en Marijke - WaarBenJij.nu

Slapen bij de boer.

Door: Marijke en Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Marijke

05 Juni 2014 | Italië, Trente

Vandaag is het 4 juni. We hebben tot vandaag 1738 km afgelegd. Ik durf het bijna niet te zeggen...maar we zijn aan het aftellen. Aankomende zaterdag wordt onze tweede rustdag!

We hebben weer een waanzinnig mooie week achter de rug! We zijn vorige week donderdag de Reschenpas over gefietst. Zoals gewend begonnen we met dikke vette regen, maar wonder boven wonder werd het tijdens de klim droog. Regenkleding en de rest van de lagen werden uitgedaan. Een totaal andere berg dan de Arlberg. 11 Lange haarspeldbochten en een lekkere toegift en na een paar uur mochten we dalen. We waren inmiddels de grens van Zwitserland en Italie gepasseerd. We volgden de prachtige rivier de Adige. Deze rivier volgden we enkele dagen.

Zodra we Italie binnen fietsten, moesten we enorm wennen aan het verkeer. Dit hadden we nog nooit eerder meegemaakt. Auto's en bussen rijden vlak naast je heen en je houdt af en toe je hart vast.

En daar waren ze dan...de Italiaanse wielrenners. De mannen met hun gladgeschoren benen, mooie snelle fietsen met daarbij de modieuze fietshelmen en brillen. Dan de vrouwen. Ze zijn werkelijk prachtig mooi, mooie lichamen, strakke koppen...maar wat zijn de heren en dames ARROGANT. Een "Buon Giorno" kan er zeker niet van af. Het fietspad is van hen...denken ze. Daar denken wij wel anders over. Ze pogen ons iedere keer weer af te snijden...maar daar zijn we gauw klaar mee. Joop en ik pakken allebei onze ruimte en met een beetje gegrom van Joop geeft het soms een hoop Italiaans lawaai als we niet opzij gaan. Hoe meer we het land in gaan, hoe vriendelijker de mensen worden. Met wat handen en voetenwerk kunnen we aardig met ze communiceren. Zo doen we hele leuke contacten op met de Italianen. Echt heel leuk!

En dan het slapen. De laatste weken hebben we een paar keer in een hotel geslapen ivm het slechte weer. Wat een leuke mogelijkheid is, is slapen bij de boer. Dat heet "agriturismo". We hebben twee keer geslapen bij een wijnboer, een keer bij een perenboer (krijg je perensap bij het ontbijt) en de laatste keer bij een abrikozen/perzikken en kersenboer. Afgelopen zondag hebben we daar geslapen. Dit was werkelijk een hele bijzondere boerenfamilie.
We werden als helden binnen gehaald en werden van top tot teen verzorgd.

Op diezelfde dag waren drie van onze collega's in Italie. Jeroen, Rene en Evert-Jan. Ze waren hier met een groep vrienden voor een week in Italie voor een fietsvakantie. Joop en Jeroen hadden telefonisch contact gehad. Ze wilden elkaar zien en dat was nog een gedoetje. Joop had gezegd " Rivoli" maar we zaten in Rivolti. Uiteindelijk zijn de drie mannen naar ons slaapadres bij de boer gereden. Bij het elkaar zien werden er dikke welgemeende knuffels gegeven. Wat was dit LEUK. De boerin zorgde voor lekkere koude drankjes en werd natuurlijk volop met elkaar gekletst. Helemaal TOPPIE!. Bedankt mannen, het was echt heel bijzonder. Toen onze vrienden weg waren, werden wij door de boer de gaarde ingetrokken. We mochten kersen plukken en eten wat we wilden. De familie wilde alles van ons weten. Waar we woonden, hoe we op reis waren, wat voor werk we deden etc etc. Er werd hard en druk gepraat, niemand die naar de ander luisterde, maar het was wel bere gezellig!! Net een katwijkse familie, die praten ook hard en luisteren ook vooral niet naar elkaar.
De volgende dag kregen we voor onderweg een hele zaak abrikozen en perzikken mee. Wat een bijzondere maar vooral lieve familie!.

Nu staan we op de meest lelijkste en smerigste camping van het westelijk halfrond. Na drie dagen afzien op een saaie Po-vlakte. Op zijn katwijks gezegd .... het is iet ars!!! Dat hoort er ook bij.

Morgen weer de bergen in op weg naar onze 2e rustdag. dat wordt Florence.

Het gaat nog steeds heel goed met ons. Tot de volgende mail. Heel veel liefs van ons. Nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties! het doet ons heel goed.

Joop & Marijke xxxx

• 05 Juni 2014 - 17:29

Hans:

nog genoeg pit(ten) dus ;-)

• 05 Juni 2014 - 17:53

Katinka:

Lieve Joop en Marijke,

Wat een kilometers!!! Pfff wat enorm
    knap!!! Toppertjes!! Wat gaaf dat jullie vrienden jullie op kwamen
    zoeken. Fijn weer even wat te horen. Veel liefs knuffels xxx

• 05 Juni 2014 - 18:04

Mieke En Corry:

Hallo kanjers, geweldig echt vet cool, heerlijk bij al die boeren slapen, wij zouden het wel weten, wij bleven bij de wijnboer. Het gaat wel snel daarzo, volgens ons hebben jullie niet zoveel bandenpech, als de vorige rit, of wilde jullie ons dat niet laten weten(grapje) Foto's zijn echt toppie, Mieke en ik wensen jullie heel veel fiets plezier, en wij horen vlug waar jullie zitten, staan, fietsen, en uiteindelijk liggen ha ha liefs Mieke en Corry

• 05 Juni 2014 - 18:41

Riep En Jeannette:

Hi Marijke en Joop,

Leuk om te horen dat het goed gaat. Op naar Florence!
    Het is een heel mooie stad, geniet even van jullie rustdag.

groetjes Riep en Jeannette

• 05 Juni 2014 - 19:14

Jacqueline:

hoi buurtjes wat een geweldige ervaringen weer zie het helemaal voor me Joop met die Italianen haha.
    gaaf ook op die wijngaarden veel plezier in Florence
    xx de koemansen

• 05 Juni 2014 - 21:09

Nico:

He kilometervreters,

het gaat lekker zo.
    Goed weer, aardige mensen en aan het aftellen.
    Blijf genieten en doe voorzichtig.
    SALUTE !!

Groeten van Dorith en Nico.

• 05 Juni 2014 - 21:14

Ilona:

Wat een heerlijke beschrijvingen van jullie reis. Je wordt helemaal
    meegenomen en voelt haast de kramp in de benen schieten haha! Echt geweldig leuk ok te lezen! Agriturismo is inderdaad erg leuk! Wij zijn al tweemaal op deze manier Sardinie gaan verkennen en het blijft een unieke ervaring! je krijgt echt de smaak van het land. Zowel qua cultuur als het eten!
    Ga vooral zo door ennuh Marijke, jij doet echt niks onder voor die Italiaanse donna's hoor ;-)
    Veel kracht maar vooral ook heeeeel veel plezier!

Liefs,

Ilona

• 05 Juni 2014 - 23:20

Alfred :

Joop en Marijke,

Wat een geweldige ervaring
    En marijke wat kan jij dit allemaal fantastisch verwoorden en neerzetten.
    Jullie belevenis op de eerste berg. Het is allemaal geweldig.
    Nu op naar florence. Het moet daar geweldig mooi zijn. Hoop dat het weer nu mee gaat zitten en dat het zonnetje gaat schijnen. Respect voor wat jullie doen . Doe Voorzichtig, blijf genieten en heel veel plezier . groetjes en knuffel Alfred

• 06 Juni 2014 - 07:36

Jps:

Hoi Joop en Marijke, Wat een leuke belevenissen, maar wat een afzien ook. Daarom petje af. Leuk dat je die andere gasten daar hebt gezien. Ik kan me voorstellen, dat dat erg gezellig was en dat op zo'n leuke boerderij. Ik ben jaloers. Wij gaan volgende week ook jullie kant op. Wij blijven alleen in de dolemieten. Ik hoop dat je de reis met veel plezier kunnen afmaken. Groeten en tot ziens JPS

• 06 Juni 2014 - 08:41

A3:

WF-ers,
    Ik hoor het gegrom van Joop, arme intaliaanse fietsers ! Het optimisme druipt van deze versie af en het kan niet anders dan dat de geur van de finischlijn sterker begint te worden. Daar komt nu nog bij dat jullie rijke ervaring aan mensenkennis verder wordt aangevuld. Fantastisch !
    Ik kijk uit naar het verhaal over de volgende etappe. Succes !
    A3

• 06 Juni 2014 - 11:14

Marielle:

Goedemorgen,

Wat een leuk verslag. Je schrijft goed en lekker leesbaar Marijke. Wat lijkt met dit fantastisch om samen te ervaren!! Genieten en afzien met elkaar, dat is wat liefde is............
    Geniet ook maar van jullie rustdag en succes voor het vervolg.
    Groetjes vanuit een heel zonnig Rijnsburg

• 06 Juni 2014 - 12:15

Ranseldinges:

Hoi dapper tweetal

Wat maken jullie samen weer mooie dingen mee en de manier waarop Marijke het beschrijft maakt dat ik het zo voor me zie gebeuren. Een gave om trots op te zijn! Goed te lezen dat het weer verbeterd is, zodat jullie optimaal kunnen genieten van al het moois om je heen en de hartelijkheid van al die onbekende mensen. Het grommen van Joop herken ik wel. Deed hij in Ede ook, alleen dan heel vroeg in de ochtend. Hoefden wij onze wekker niet te zetten. Wel zo handig :-) Geniet van elkaar en al het mooie dat Florence te bieden. Ik wens jullie een veilig vervolg..

Groeten
    Pieter

• 06 Juni 2014 - 14:01

Andrea:

Hallo doorzetters
    Wat een leuk reisverslag heb je er weer van gemaakt Marijke! Ik zie het gewoon voor me hoe die tocht gaat. En wat leuk dat jullie zulke aardige boeren treffen. Veel fietsplezier weer en ik zie uit naar het volgende verslag. x Andrea

• 06 Juni 2014 - 14:13

Edith:

Ha, ha, ik kan mij die brommen de Joop goed voorstellen. En wat leuk om elkaar al fietsend daar weer te ontmoeten. Die Jeroen toch! We horen van hem wel hoe het geweest is. Succes jullie met het laatste stuk.
    EDITH

• 07 Juni 2014 - 10:34

Peter:

Het is nu zaterdag, dus jullie rustdag. Wel toepasselijk op een dag als deze: Luilak.
    Hier in Nederland gaat het vandaag tropisch warm worden: 30gr.
    Op de kaart bij jullie blog zie ik Verona al staan. Mocht je daar doorheen fietsen, denk dan even aan het balkonnetje van Romeo&Julia. Misschien verstandig om in dit geval niet te gaan zingen Joop, ook voor de overige toeristen, maar het te laten bij verliefd naar elkaar kijken
    :-)

Hou vol, het einde van de tocht nadert!

Gr. Peter

• 07 Juni 2014 - 11:06

Robbert:

Toppers,

heerlijk om t lezen. Bij sommige stukken tekst heb ik zomaar een beeld hoe dat eruit ziet. En wat je te horen krijgt. ;-)
    Geniet nog heerlijk van jullie reis, maar zeker ook van elkaar.

Gr,
    Robbert

• 07 Juni 2014 - 23:24

Jeroen:

Lieve Joop en Marijke,
    Ik heb de afgelopen weken met plezier jullie reisverhalen gelezen.
    Afgelopen week hebben we elkaar ontmoet op een bijzonder mooie gaarde in Italië.
    Dat was voor ons ( Rene en ej) ook een bijzondere ervaring!
    Na de 'live' gesprekken bij de boer onder de varanda heb ik nog meer respect gekregen voor jullie missie.
    Wij zijn vandaag weer thuis gekomen, jullie mogen nog heerlijk genieten van de Italiaanse 'chaos' en prachtige natuur. Het eindpunt is in zicht....op naar Rome !!!!
    X Jeroen

• 08 Juni 2014 - 19:48

Rolf Linda Sanne Emma:

Fijn dat het goed gaat, nog even volhouden!
    Heel veel succes nog! Groetjes Sanne

lieve broer en zus super lijkt me echt mooi mee te maken .hou vol denken aan jullie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 08 Juni 2014 - 20:49

Dirk:

Marijke en Joop. Geweldig de afstand die jullie nu hebben gefietst. Italianen zijn anders. De leuke Italianen hebben jullie gevonden. Gastvrij en belangstellend. Het bezoek geeft jullie extra energie om de laatste vele kilometers te maken. Veel succes onderweg en geniet. Ps Joop er is echt niets met je bureau gedaan.

Dikke knuffel Fam Rietmeijer.

• 10 Juni 2014 - 11:02

PAK:

Het voordeel van Italianen is dat je er achter komt dat Duitsers best wel mee vallen.
    Succes met het "laatste" stukje.

• 15 Juni 2014 - 11:33

Ron :

Wat een geweldige manier om mens en natuur te leren kennen.
    Uniek.
    Geweldig!