Hittegolf in de Appenijnen en Toscane - Reisverslag uit Assisi, Italië van Joop en Marijke - WaarBenJij.nu Hittegolf in de Appenijnen en Toscane - Reisverslag uit Assisi, Italië van Joop en Marijke - WaarBenJij.nu

Hittegolf in de Appenijnen en Toscane

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Marijke

10 Juni 2014 | Italië, Assisi

Hallo allemaal. Ik ben vandaag aan de beurt voor een verslag en heb heel wat te vertellen. Het is weer een week geweest met veel gedoetjes en onvoorziene dingen die ook weer op de pootjes terecht zijn gekomen.
We hebben jullie in ons vorige verslag verlaten na de ontmoeting met Jeroen, Rene en Evert Jan.
De dagen daarna stonden de beklimmingen in de Appenijnen op het lijstje. We waren al gewaarschuwd door een amsterdammer die vertelde dat ze niet erg leuk waren.
Vol goede moet aan de tochten begonnen. Wat er bij kwam was dat de temperaturen in Italie aan het stijgen waren en dat het rond de middag boven de 30 graden werd. Niet ideaal om een fiets die inclusief de berijder meer dan 150 kilo weegt naar boven te duwen.
Het is waar de Appenijnen zijn zwaarder dan de Swablisch Alp, de Pyreneen en de Alpen bij elkaar. Wat stijl en wat warm. Toch zijn we er over gekomen en werden we beloond met een prachtig uitzicht op Florence waar we onze 2e rustdag gehouden hebben.
Op weg naar onze camping in Florence komen we Monique en George uit Maastricht tegen. Zijn waarschuwen ons voor de door ons gekozen camping. Volgens hen gaan wij daar niet uitrusten. Gezamenlijk besluiten we naar de camping in Fiesole (voorstad van Florence) te gaan. Zwembad, prachtige hutten, goed eten, shuttlebusje naar Florence en schaduw. Wat wil je nog meer. Monique en George nogmaals dank en wat was het gezellig. Op onze rustdag Florence bezocht. Prachtige stad met een prachtige Dom. Deze hebben we bezichtigd en zijn in de koepel geklommen om de prachtige plafond beschilderingen te bekijken.
Verschrikkelijk warm in de stad en de terassen worden met nevel bespoten anders komt er niemand zitten.

De dag erna gaan we verder klimmen in het Toscaanse land op weg naar onze volgende rustplaats Assisi. Het is verschrikkelijk warm en we besluiten om 05.30 uur te starten met fietsen om voor de middag de meeste kilometers te maken. We worden letterlijk gekookt op de fiets. Marijke kan heel slecht tegen de warmte maar de waterbronnen in de dorpen bieden uitkomst. Aan het eind van een hele warme klimdag belanden we in een prachtig hotel. Daa rkrijgen we voor een matsprijs een toscaans appartement. Parchtig !!!!. Er is ook nog een zwembad bij dus wat wil je nog meer. Nou, in ieder geval geen lekke band. Als ik aan het eind van een zwembad middag naar dat mooie appartement loop staat mijn achterband leeg. Wiel eruit en nieuwe band erin. Blijkt dat het velglint helemaal gesmolten is door het vele lange remmen in de afdalingen. Gewoon gesmolten dus. Hebben ze doorgaans in hotels geen velglint dus de oude er maar weer in gepropt.

Andere morgen opgestaan en om 04.30 uur de band gecontroleerd. Pffff hij is nog hard. Echter er komt een kilometers lange afdaling aan en hoe zit dat dan met dat vellglint. Alleen maar met de voorrem remmen dan ?????
We komen veilig beneden in Citta da Castello. Daar is een fietsenmaker en wat voor een. Een grote bende in die werkplaats. Hij gooit al zijn werk aan kant om ons te helpen en binnen no time zit er een nieuw velglint in. Ook maar even een nieuwe remkabel vindt hij. Ook goed. Maar dan beginnen andere klanten te mopperen dat hij hen laat wachten. Het is siesta en wij moet om 16.00 uur maar terugkomen. Dat doen we en laten de fiets van Marijke dan ook maar achter voor een beurt. Om 16.00 uur scherp zijn we terug. Onze fietsen staan onafgesloten op straat met de rest van de handel van de fietsenmaker. Winkel ( werkplaats) staat open maar hij is er niet. Er is gewwon niemand. Andere klanten komen en gaan en iedereen doet wat in die winkel maar geen eigenaar. Ik ben zwaar over de pis dat onze fietsen met een slordige straatwaarde van 4000 euro onbeheerd in maffialand hebben gestaan. Om 16.45 uur komt meneer aan kakken. Marijke wijst de man op het niet na komen van de tijd afspraak. Hij trekt een bek van waar maak jij je nou druk over. Al met al zijn onze fietsen nagekeken, heb ik een nieuw velglint, een nieuwe remkabel, verse lucht in de banden voor het bedrag van .......10 euro. Dat is dan weer een koopje.
De man zijn winkel zag er echt niet uit. Hij was kennelijk vroeger een soort Pantani geweest want zijn kinderracefietsje hing nog aan het plafond en ook een foto van hem als kind op dat ding. Tevens was hij kennelijk van twee mensen een groot fan. Papa Paus en Marilyn Monroe. Twee levensgrote foto's van die twee hingen naast elkaar in de winkel.

Vandaag zijn we aangekomen bij Assisi, na weer heel vroeg op de fiets te zijn gestapt, op een camping met uitzicht op Assisi. Wat een prachtige stad. Assisi is gebouwd op een berg en we gaan het morgen bezoeken. Daarne nog 211 km naar Rome wat we in drie dagen gaan doen. Minstens nog een zware klimdag.

Dank voor jullie reacties. Zij helpen onze door deze bizarre warme dagen heen.
Wij hebben het samen onwijs top en helpen elkaar door de warmte heen en de bergen over,
Ons laatste verslag gaan wij maken in Rome.

Veel liefs Marijke en Joop
xxx

• 10 Juni 2014 - 13:07

Hans:

Supergave foto's. En die badmuts misstaat absoluut niet.

Geniet van de laatste kilometers.
    Ik vond het volgende verslag van marijke toch beter ;-)

• 10 Juni 2014 - 13:43

Eva:

wat een heerlijk verslag weer! met de ogen dicht en de warmte van dat lokaal hier..kom ik een heel eind in de meeleving :-)
    foto's zijn geweldig!!
    geniet en sterkte!!

• 10 Juni 2014 - 14:17

Teun Roos:

Het einde is inzicht met nog nog ruim 200 km te gaan, een makkie. Ik ben veel op vakantie geweest in italie. Wat ik weet is dat de beklimmetjes kort maar fel zijn. En dat met die hitte, geweldig. Ik neem diep mijn pet af.
    De bedoeling is als ik wet werk ben gestopt (over 4 jaar) ook die tocht gaat maken. Jullie hebben me geinspireerd, dank daarvoor.

Gr Teun

• 10 Juni 2014 - 14:25

Anita:

Hoi Joop en Marijke, leuk om weer te lezen over jullie belevenissen
    in Italie! Wat een prachtig land is het toch!
    Ik geniet echt van de foto,s, nog de laatste kilometers en dan
    zijn jullie in Roma. Hahaha
    Nog veel plezier en groetjes en sterkte
    van Hans Anita en Mark en Max natuurlijk!!
    ( Die mist zijn kluifjes ) xx

• 10 Juni 2014 - 14:32

Marianne:

Hoihoi,
    Mooie verhalen en foto's allemaal!
    Vooral Joop met de badmuts is er een voor op de afdeling :)
    Succes nog verder!
    Groetjes, Marianne

• 10 Juni 2014 - 14:47

Jeffry:

Hoi Marijke en Joop,

Tjonge wat een groot respect heb ik voor jullie. Een diepe buiging.
    Nog een klein stukje en dan heerlijk genieten van de romantiek van Rome.
    Heel veel succes en vooral plezier.

gr. Jeffry

• 10 Juni 2014 - 15:06

Riep En Jeannette:

Tja zo beleef je nog eens wat, haha wat een verhaal weer.
    Inderdaad leuk badmutsje. Geweldig! Op naar Rome, succes!!!!

xxx

• 10 Juni 2014 - 16:43

Kees En Avelieke:

Hoi Joop en Marijke,

Wat een mooie verslagen allemaal!
    En wat een reis en belevenissen!
    Veel succes met de laatste kilometers en een heel fijne tijd in Rome gewenst!

Liefs Kees en Avelieke

• 10 Juni 2014 - 18:26

Nel & Koos:

Hallo samen, jullie maken weer 't nodige mee,...Maar als je niks meemaakt, heb je ook niks te vertellen toch???
    Fijne avonturen bij elkaar, enne, broer, die 4000 euro is weer zwaar overdreven..:}:} Na al die verhalen die ik gelezen heb, is hij volgens mij rijp voor Goedegebuure....Maar fijn dat 't allemaal zo loopt, en waar blijf je de resterende tijd/dagen,.... na 't weekend al weer in Rijnsburg?? haha..Geniet er van, en fijne tijd samen!!...xxxx

• 10 Juni 2014 - 19:05

Jacqueline:

wat gaaf zeg die mooie uitzichten .En Joop wat ben je een kanjer zeg met die badmuts op.
    Heel veel plezier nog ook in Rome.
    xxx de buurtjes

• 10 Juni 2014 - 19:39

A3:

Beste WF-ers,

Fantastische verhalen; angstige momenten om jullie fietsen en een krachtige prestatie om een machtige bergketen de baas te worden. Heel veel respect voor jullie inspanning.
    Marijke en Joop; nog een paar laatste etappes en dan hebben jullie het geflikt !
    Heel veel succes daarmee en tot de finischmail !
    MG; A3

• 10 Juni 2014 - 20:27

Marja:

Lieve pelgrims....ik hou zo veel van Assisi en omgeving!!!!!!! Prachtig jullie tocht en ik geniet van de verhalen.....en engelen op jullie pad die julli andere verblijf plaats wijzen, is ook gaaf!!!! Heerlijk om door jullie weer even in Assisi te zijn....
    Dank voor jullie verhaal weer
    Knuffel en zegen op de tocht verder naar Rome!!!!!!!
    Liefs van Mar

• 10 Juni 2014 - 21:21

Aafke:

Hey kanjers!
    Wat een topprestatie zeg en wat een afzien, heel knap dat het jullie toch iedere keer weer lukt. En heel gaaf om te lezen hoe alle problemen iedere keer opgelost worden en het Leven jullie een handje (soms een bandje) helpt :) Jullie zijn al zo ver, dat laatste stuk gaat ook zeker lukken! Geniet van het land, de tocht, elkaar en alles wat er op je pad komt. Trots op jullie... BIKKELS!
    Love

• 10 Juni 2014 - 23:55

Suus:

Wat een heerlijke verhalen om te lezen!! Leuk om zo een klein beetje met jullie mee te kunnen leven.
    Ik zit nu in het Franse dorpje La Romieu. Een dorpje waar jullie mogelijk de vorige tocht ook langs zijn geweest gezien de schelpen die hier naast de deur hangen. Heel veel sterkte, plezier en geluk. X Suus

• 11 Juni 2014 - 07:59

Ingrid. :

Jeetje, het schiet alweer op!! Wat lijkt dat dan toch weer snel gegaan. Jullie zijn gewoon al bijna in Rome! Al bedenk ik me nu dat het voor jullie misschien minder snel lijkt... Na hittegolven, zware beklimmingen en verbrande velglinten(??).
    Geniet nog maar lekker daar. Nog steeds een beetje jaloers op jullie (op de hittegolf, niet het fietsen natuurlijk...;-) ).
    Liefs Ingrid.

• 11 Juni 2014 - 09:46

Peter:

Joop en Marijke,

Jullie blijven de echte en enige Toppers!!!
    Wat mooi om te lezen dat jullie nog steeds genieten en tegenslagen omzetten in positieve zin om weer verder te kunnen. Een betere instelling is er niet voor zo'n mega klus.
    Heel veel plezier nog in de laatste kilometers die jullie nog mogen maken en doe de groeten aan paus Franciscus.

Gr. Peter

Ps. Jullie kunnen de fietsen daar tegen een van de pilaren onder zijn balkon zetten. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat hij dit niet erg vindt en de Zwitserse garde wel een oogje in het zeil zal houden.....

• 11 Juni 2014 - 10:35

Tanende :

Wat een gaaf reisverslag weer, vol met belevenissen! Vind het zo ontzettend gaaf en bijzonder wat jullie doen, petje af!! Nu genieten van de laatste kilometers....jullie kunnen Rome in bijna in zicht!

Zet hem op!! Jullie zijn er bijna! Dikke knuffel Remon en Tanneke

• 11 Juni 2014 - 13:13

Jeanine Van Dijk:

Weer een gaaf reisverslag! Jeetje die warmte en dan zoveel fietsen, jullie zijn mijn helden!!! Goed om te horen dat jullie ook af en toe een rustdag hebben. Hoe gaat het met je knie Marijke? Gek verhaal joh met die fietsenmaker, maar wel een koopje. Succes Marijke en Joop, zet 'em op! Xxxx

• 11 Juni 2014 - 13:13

Jeanine Van Dijk:

• 11 Juni 2014 - 21:56

A+Y:

Kanjers,

Die warmte is weer een bijzondere uitdaging. Goed om tijdig te gaan fietsen. Dennenaaldenthee of brandnetelthee is ook erg goed tegen uitdroging. Klein brokje dextrose erin. Joop kent het recept.

Joop, die badmuts... Als je zo bij de Zwitsere Pauselijke Garde verschijnt prikken ze je aan hun Hellebaard. En in die pijpen van de pofbroek dragen ze nog meer. Marijke, hou hem in toon. De ANWB alarmcentrale heeft al meldingen ontvangen.

Ziet er allemaal weer prachtig uit, heerlijk om thuis te genieten van jullie tocht. Blijven drinken, we denken aan jullie. Jullie zijn toppers! Dikke kus van ons

• 11 Juni 2014 - 22:26

Peter:

Bijna aan het einde van de tocht. Rome in zicht, straks de fietsen retour sturen naar NL en terugkijken op een mooi avontuur van jullie samen.
    Maar het is ook nagenoeg het einde van jullie bijzondere bijzondere en soms hilarische verhalen hier. Op zich jammer. Maar daar staat tegenover dat we de verhalen in geuren en kleuren van jullie zelf gaan vernemen.

The last few tasks to complete. Enjoy it.

Ps: kun je die badmuts niet vaker opzetten, knap je lekker van op :-) !

• 12 Juni 2014 - 07:48

Marcel:

Dapper om met zoon zwaar bepakte fiets de naar romen te fietsen over de bergen. Nu het laatste stukje. Geniet er nog even van voor je weet is ben je weer terugin NL.
    Marcel

• 12 Juni 2014 - 10:08

Nico O:

Beste vrienden,

Smeuige verhalen maar gelukkig met een goede afloop.
    Je moet er toch niet aan denken dat je fiets gestolen wordt.
    Hoop dat het bij deze kleine panne blijft.
    Nog een paar dagen en jullie einddoel is bereikt.
    Doe voorzichtig en veel plezier in Rome.

Groeten van Dorith en Nico.

• 12 Juni 2014 - 16:28

Alfred :

Hoi Joop en Marijke,

weer een geweldig verhaal. We kunnen er gewoon van meegenieten.
    Over de badmuts zeg ik niks :). de laatste loodjes. Ondanks het warme weer geniet er nog effe vol van.
    Straks het geweldige Rome en eind bestemming. Mooi vooruitzicht.

• 13 Juni 2014 - 07:52

Frans:

Gaaf om jullie verslag weer te lezen. Ik ben net terug uit Rome en ik vind het een prachtige stad.
    Jullie worden daar berloond voor alle inspanningen en ontberingen. Respect. Geniet van de laatste kilometers want voor je het weet zit je in Rome op een terrasje te genieten van een koud drankje.
    Ben benieuwd wat jullie in Rome gaan bezoeken.

• 14 Juni 2014 - 20:38

Dirk:

Wat een geweldige prestaties. Met zoveel klimmen en warmte petje af. Sprak Evert-Jan en kon aan zijn gezicht zien dat het jullie goed gaat. Blijf elkaar steunen en geniet van de successen onderweg. En zoals Alfred al schreef over de badmuts.... Zou overigens wel mooi staan op je bureau. Marijke je hebt de man toch wel in het Katwijks op zijn verantwoordelijkheden aangesproken! Op naar Rome. Spreke.

• 15 Juni 2014 - 11:17

Ron:

Sorry voor de late reactie.
    Had pcproblemen.
    Respect voor jullie grootse avontuur.
    Wat een geweldig (en dito vermoeiend) avontuur moet dat zijn! Maar wat een fantastisch resultaat!
    Prachtige natuur.
    Jullie reisverslag is heel leuk om te lezen.
    Volhouden!! Het doel is in zicht.
    Fantastisch. Ga zo door.
    gr.

• 15 Juni 2014 - 11:59

Marcel:

Fantastisch mooi reisverslag. Geniet er echt van.
    Zat ervaringen weer opgedaan iig. Genoeg te vertellen. Liggen mooi op schema. Heel veel sterkte nog en onzettend veel plezier.

GR

• 16 Juni 2014 - 10:32

Ranseldinges:

Hoi Joop en Marijke

Wat een belevenissen weer. Mooie tochten afgewisseld met fietspech. Kreeg toch even hele rare beelden van Joop die bergafwaarts ging en onderweg allerlei onderdelen van zijn fiets verloor. Als goed protoliek op mijn vakantieadres in Kröv in een bergkapel maar even een kaarsje aangestoken voor het dappere tweetal met de wens voor een mooie finale zonder technische ongemakken. Succces met de laatste etappe naar Rome en geniet samen van al het moois dat Franciscus ons in Assisi heeft nagelaten :-)

Groeten
    Pieter

• 16 Juni 2014 - 11:09

Hans (Leiderdorp):

Hoi Joop en Marijke,

Via Ranseldinges wordt ik meegenomen in jullie belevenissen. Als fietsliefhebber smul ik van jullie verhalen en heb ik diep respect voor jullie prestaties. Wat een doorzettingsvermogen en teamgeest moet je hebben om door het afzien heen te bijten!! Maar zo te lezen en te zien worden jullie ook ruimschoots beloond met alle mooie ervaringen en contacten die jullie opdoen.
    Ik wens jullie heel veel sterkte met de laatste loodjes, geniet er van, groetjes aan de paus en kom weer veilig en gezond thuis!!

Groetjes, Hans

• 17 Juni 2014 - 14:32

Ingrid Van Dooren:

Ha Marijke en Joop,

Mooi avontuur. Ik ken jullie al langer dan vandaag, dus ik heb er geen moment aan getwijfeld dat jullie Rome zouden bereiken.
    Jullie kunnen altijd nog een carriere als schrijversduo overwegen.
    Heel veel plezier nog. Tot gauw met heel veel mooie ervaringen in de rugzak.

XXX Ingrid